Gravid · Steg för steg

Dregglisar

Jag har varit kanon pysslig nu på morgonen och ritat ut ett mönster till fina Dregglisar. Dom är jätte lätta att sy, och en rolig grej är att man kan göra dem av gammal t-shirtar och sånt. Billigt och garderobs rensande ;)Sedan kan det vara fint att göra något motiv med broderi/ textilpennor/applikationer för att göra den mer personlig. Blir kanon fint som dop present eller något sånt!

Mönstret kan ni hitta på en blogg här, men jag kommer att rita upp mönster i skala (på A4 papper) om det finns intresse så ni kan skriva ut det sen. Så säg bara till om ni vill ha mönstret =)

Och nu kommer beskrivningen:

Klipp ut ditt mönster och välj tyg. Ta gärna bomull, och placera ut dina mönsterbitar på tyget.

image

image

Klipp ut bitarna. När du här gjort det ska det se ut ungefär så här om du lägger bakdelen på framdelen.

image

Vänd på tyget så du här aviga mot aviga (har för mig att det heter så). Nåla nu fast de 3 ändarna med varandra.

image

Mät ut mitten på ena sidan och markera med en nål. Nåla sedan ena halvan av den sidan.

image

Fortsätt och nåla resten av sidan. Gör likadant på andra sidan.

image

Gör samma sak i halsen. Här är det däremot knöligare eftersom överskottet av tyg hamnar här. Så det kommer bli lite bökigt och veckigt, men det ska vara så =)

image

Gör precis samma sak på andra sidan av halsen. Nu ska det se ut så här när du har nålat hela vägen runt.

image

Här kan du se vecken vid halsen…

image

Nu är det bara att sy! Jag syr på en overlockmaskin, men om du inte har en sån hemma går det lika bra med raksöm och sedan sicksack. Eller så köper/ gör du ett bomullsband som du fäster längs kanten och sedan syr med vanlig raksöm. Det ser kanon proffsigt ut och jag kommer göra det på andra dregglisar sedan =)

image

image

Dra lite i det överflödiga tyget så det lägger sig upp mot halsen. Då blir det lite mer luftigt mellan de 2 tyglagerna och bebisens saliv torkar snabbare och kommer inte lika tätt inpå huden så det blir kallt. Så den ska vara lite fluffig för att funka bäst =)

image

Fäst en tryckknapp eller vanlig knapp i ändarna där bak och så är den färdig för att användas!

image

25 kommentarer på “Dregglisar

  1. Jättefin o enkel med! Jag ”önskar” Felix behövde fler men tre räcker o blir över här. Man kan också ta fleece på baksidan.

  2. Hej Charlotte!
    Jättefina dreglisar som du sytt! Jag skulle gärna vilja ha mönstret utav dig!
    Tack på förhand!!
    //Petra

  3. Hej! Jag skulle gärna vilja ha mönstret till dregglisarna. Du får gärna maila mig. De är verkligen superfina =) kram Diana

  4. Hej jag undrar också om det fortfarande finns möjlighet att ta del av mönstret? Jätte fina dregglisar och bra beskrivning =)

  5. Hej! Jag skulle gärna vilja ha detta mönster.. Har aldrig sytt dregglisar förut men detta såg ut att vara lätt och väldigt bra bilder så man förstår. Hur går jag tillväga om jag vill ha ditt mönster? Mvh sandra

  6. Hej! Verkligen jättebra beskrivning på dregglisar! Jag har letat efter någon beskrivning som fungerar utan overlock och detta med kantband och raksöm är ju supersmart! Testade igår att rita av en gammal dregglis och sydde ut och in och vände, men det gick inte bra alls, blev liksom alldeles för luftig, men så använde jag iof plastad frotte på baksidan också till råga på allt. Ska testa detta med kantband och flanelltyg alt. fleece istället och skulle verkligen bli glad om jag får ta del av ditt mönster!?!

  7. jag önskar också ditt mönster! såå fin du gjort! 🙂 Med vänlig hälsning madde

  8. Åh så fint! Jag skulle också jättegärna vilja ta del av mönstret, nu när vår nr 1 är på väg 🙂

  9. jag skulle väldigt gärna också vilja ha mönstret 🙂 för här hemma har jag en riktig dreggelmajja 🙂

  10. Hej.
    Är intresserad av ditt mönster om du har det kvar?
    Väldigt praktiska dreglisar, vill gärna pröva att göra egna 🙂
    // Zandra

Lämna en kommentar